Welkom in de wondere wereld van webhosting! Die van Versio dan, want andere webhosters kunnen zich gedragen, maar Versio heeft zijn eigen versie van klantmanagement. Ik schrijf even van mij af. Eerst even wat uitleg om het verhaaltje in context te plaatsen en het geheel te kunnen snappen. Lees en huiver!
Mijn lieve vriendin heeft bij Versio sinds 30 november 2017 een domein en had een kleine website. Note de cursief, wat die website is er niet meer. Of wel, dat weten we niet echt, want Versio houdt zich stil. We denken dat alles op 2 december 2018 gewoon rücksichtlos verwijderd is, want DirectAdmin geeft een foutieve login aan , en inloggen op haar site een 404 (pagina niet gevonden). Het account bestaat dus niet eens meer, denken wij. Terwijl er wel betaald is.
Komt ie
In de avond van vrijdag 30 november 2018 wordt om 18.51 een ronkende mail verzonden naar de klanten. Versio bestaat 10 jaar en “Versio viert een feestje!”. Er komen nieuwe faciliteiten, meer mogelijkheden, meer veiligheid, meer van alles, de pakketten worden gewijzigd en het Starterspakket dat mijn vriendin heeft verdwijnt en wordt vervangen door het Bronzepakket. En oh ja, die prijs gaat van € 0,50 per maand naar € 2,50 per maand en oh ja, ook nog, dat alles gaat in over vijf uur, per 1 december 2018. Inderdaad, 500% tariefstijging is een reden voor een feestje.
Die mail werd dus verzonden vijf uur voordat het 1 december werd. Geen tijd na te denken, te accepteren of te weigeren, site te migreren naar een andere hoster. Nee, ineens een voldongen feit. Geen woord of dat voor alle abonnementen geldt, of alleen voor nieuwe abo’s en verlengingen.
In de ochtend van 1 december ligt er opeens een mail in de mailbox. Verzonden diep in de nacht van 30 november op 1 december 2018. Inhoud: de site www.katoloog.nl is opgeheven. Een reden wordt niet gegeven. Gewoon weg. Bij nazoeken in het klantenpaneel van Versio blijkt dat het abonnement was verlopen per 1 december. Maar, maar, maar… daar hebben wij geen bericht van ontvangen. Geen bericht van afloop abonnement, geen bericht van verlengen per 30 november. Gewoon… niets. Wel een mail dat de site is opgeheven. Dat dan weer wel.
Maar gelukkig! Heractivatie van het abonnement is nog mogelijk, mits je alsnog betaalt. Versio stelt een prijs voor van € 24,79 (hun voorstel dus), gewoon op de knop drukken, betaal met iDeal en dan is alles in orde.
Mijn vriendin betaalt dat alsnog om haar site weer zichtbaar te maken.
En inderdaad, de betaling wordt geaccepteerd en binnen het uur is de site weer open en zichtbaar voor de wereld. Opgelost. Het is nog steeds 1 december, de site is slecht 9 uur offline geweest.
Volgens ons is dat een rechtsgeldige overeenkomst.
Maar dan!
Op 2 december gaat er iets behoorlijk mis. Versio haalt – ook weer zonder opgaaf van reden – de site offline en vervangt de pagina met deze.
Wat nu weer
Nazoeken in het klantenpaneel – we weten nu waar wij het het eerst moeten kijken – wijst uit dat de site offline is gehaald en dat verlenging is uitgeschakeld. Verlenging kan alsnog. Maar wel voor de prijs van € 35. Maar er was toch al betaald, op prijsvoorstel van Versio nog wel (€ 24,79)? De betaling was toch geaccepteerd? Er was toch al een rechtsgeldige overeenkomst?
We leggen een ticket in. Daar wordt niet op gereageerd. Niet dat er niemand is. Hun klantenforum wordt wel op kritiek gemodereerd en alle klachten worden verwijderd. Dus er is wel iemand aanwezig. Die reageert echter niet op ingelegde tickets. Tot op heden geen reactie.
In de tussentijd onderzoek ik het account. Het klantenpaneel is aanwezig en ik kan daarop inloggen. Daar vind ik betaalde facturen, een van 2017 en een van 1 december 2018, en een verlengingsstatus tot 30 november 2019. DirectAdmin geeft een foute login. inloggen op de site zelf (www.katoloog.nl/wp-login.php) geeft een 404. Alles lijkt te zijn verwijderd. Niet uitgeschakeld, maar verwijderd.
Dat betekent dat er niets hersteld kan worden. Account is weg. Site is weg. Data is weg.. Backups zijn weg, alles is weg. Wel is er nog een ongebruikt domein, waarvoor wel betaald is. Samen met de hosting. Die niet geleverd wordt.
Verzuim
We overwegen Versio binnenkort in verzuim te stellen. Dat is nodig om Versio later in gebreke te stellen. Per slot is er met de betaling op 1 december een rechtsgeldige overeenkomst tot stand gekomen, maar wordt er niet geleverd.
Verder verwijder ik mijn websites naar elders. Deze site stond ook op hun servers en staat nu (even?) bij Antagonist.